Projektbeskrivning

Swedavia

Humaniod interaktion på framtidens flygplats

Swedavias utmaning

Kraven från resenärer ökar. De kräver i större utsträckning både en smidig och innovativ upplevelse på flygplatsen. Detta gäller både för processer, som säkerhetskontroller, men även för utbudet av restauranger, barer och butiker.

Forefronts lösning

Swedavia arbetar i sin innovationsprocess med ett antal initiativ enligt hyperagil metodik. Ett projekt som bedrevs tillsammans med Forefront Consulting innebar att testa att låta den humanoida roboten Pepper lotsa kunderna till olika butiker och matställen. En applikation som kombinerade tal- och skärmupplevelse utvecklades specifikt för detta.

”Vi arbetar snabbt för att få lärdomar om nya tekniker och koncept som vi utvecklar tillsammans med partners. Samarbetet med Forefront är ett bra exempel på detta”

Mats Berglind – Digital Innovation Manager, Swedavia

Uppnått resultat

Genom att prata med Pepper och interagera med skärmen kunde resenärerna enkelt få information om Arlandas serviceutbud. Med hjälp av kartor fick resenären veta var närmsta restaurang, affär eller apotek fanns och hur man tar sig dit. Resultatet utvärderades enligt Swedavias innovationsprocess och föll väl ut.

Swedavia är ett statligt ägt bolag som bildades 2010. Bolaget äger, driver och utvecklar de nationella flygplatserna i Sverige. Under 2018 reste 42 miljoner passagerare till och från Swedavias flygplatser.