Nyckeln till världsherravälde går genom besatthet – enligt Amazon

20 mars 2019

Från dag ett har fokus för Amazon varit en sak: ”Vi ska vara besatta av våra kunder”. Och det fungerar. I dag står företaget för nästan 46% av all digital handel i USA och är världens fjärde högst värderade börsnoterade företag, samt USA:s näst störst arbetsgivare. Och det ser ut att bara vara början.

Amazon – en riktig framgångssaga

Redan början av historien om Amazon är ganska storslagen, eller i alla fall väl genomtänkt.

Fokus från dag ett har varit kunderna och deras upplevelse. Men Jeff Bezos, VD för företaget, hade också en hel del andra tricks i kavajärmen. Från start ville han att Amazon skulle vara billigast i USA på böcker. Men hur löser man det utan att fingra på marginalerna? Jo, man placerar bolaget i en delstat som inte har någon omsättningsskatt (sales tax), och vips är priserna, utan någon större inverkan på sista raden, i snitt 6 % längre än konkurrenternas. Så fick det bli och Amazon föddes i ett garage i Seattle 1994.

 

Bezos, då 30 år gammal, sa upp sig från sitt jobb på Wall Street, skapade en listtopp-20-produkter-att-sälja-på-nätet-lista och valet föll till slut på böcker som var relativt billiga och hade en global efterfrågan. Dessutom var branschen under 90-talet fragmenterad, komplicerad och hade utmaningar inom både lagerhållning och returer. Det visade sig vara början på en sagolik historia som vidareutvecklar sig till, nära nog, världsherravälde.

 

Har förändrat hela e-handelsmarknaden

Amazon driver inte bara sin egen utveckling, utan utvecklar och utmanar även e-handeln som fenomen. Dels via sina egna, ofta branschledande, tjänster, dels via erbjudanden som andra måste följa för att hänga med. I London blev det snabbt mer eller mindre självklart att ha leveransen bara några få timmar efter du klickat på köpknappen – givetvis gratis för kunden. Allt detta tack vare – eller på grund av – Amazon. På platser med mindre befolkningsdensitet uppstår förstås utmaningar med den typen av kundlöften. Där kommer innovation in ännu mer - leverans med drönare.

 

Även om digital handel hamnar i fokus för Amazon erbjuder företaget idag mycket mer än så – från böcker till cloud-lösningar till film och tv till spelstreamingtjänsten Twitch till hård- och mjukvara som Kindle, Fire och Alexa till… ja, allt du egentligen behöver för att driva ehandel, både innanför och utanför Amazons ekosystem. Amazons imperium är ofantligt och sträcker sig över flera branscher och inriktningar.

 

Jätten kommer till Sverige

Amazon fortsätter rulla ut över världen och precis som floden som givit koncernen sitt namn, är den världens mest rika. Och fokus kvarstår. Amazon finns till för sina kunder och så länge kunderna är nöjda kommer de att växa vidare. Kanske är det också det som är svårast att parera, en närmast religiös syn på kunderna kräver helt andra saker från en e-handlare och retailers, än bara att ha rätt produkt och rätt pris vid rätt tillfälle. Det kräver förmodligen en besatthet som få har.

 

Amazons intåg i Sverige är inte längre ett ”om” utan ett ”när”. Jätten har en förmåga att röra om, ta över och totalt dominera de flesta marknader och segment den kliver in i. Oavsett om det blir en total succé eller ett fiasko kommer intåget inte gå obemärkt förbi någon. Hur rustad är du när svenska Amazon blir verklighet?

 

 

Missa inte frukostseminariet "Så överlever du Amazons intåg i Sverige”, den 2 april 2019 hos Forefront Consulting. Klicka här för att läsa mer och anmäla dig till eventet

Nästa nyhet

Forefront stärker upp med ny enhet – Quality Assurance

7 mars 2019