Innehållsstrategi för webbplatsen – 6 tips för att lyckas!

31 maj 2018

Innehållsansvar för en webbplats innebär att du måste ha koll på vad din målgrupp behöver, vad de letar efter och hur de vill få informationen. Det är målgruppens behov som bör styra innehållet på webben och i övriga digitala kanaler; därför ska du prioritera behovsanalys och arbeta kontinuerligt med innehållet.

Nedan finner du några tips på hur du kan lyckas bättre med innehållsarbete inom din organisation:

 

1. Kontinuerlig behovsanalys  

Besöksstatistik från webbplatsen handlar inte bara om siffror och procent, det visar vad din målgrupp letar efter och hur de når fram till det. Behovsanalys och utvecklingsplanering är inte ett engångsarbete. Din organisation måste ständigt jobba med behovsanalysen och anpassa innehållet efter målgruppens behov. Det allra bästa är att ha ett analysteam som jobbar aktivt med detta. 

 

2. Besökarens behov måste vara lättast att hitta 

Ha alltid besökaren i fokus! När du prioriterar val av innehåll måste besökarens behov vara högst upp på listan. Vad din organisation vill berätta om kommer efter det. Besökaren kommer främst in för att hitta en tjänst/service för att sedan eventuellt fortsätta kolla runt på webbplatsen och bli intresserad av era andra tjänster eller produkter. Om besökaren däremot inte snabbt hittar det den letar efter stänger den sidan och du går miste om en potentiell kund. 

 

3. Tillgänglighet

Tänk på tillgänglighetsregler och följ dem. Olika typer av funktionsnedsättningar ställer krav på att anpassa innehållet så att ”alla” kan ta del av det. Det påverkar även din webbplatsrankning, gör du på rätt sätt kommer du hamna högre upp bland relevanta sökresultat. 

 

4. Less is more! 

Ta bort så mycket som möjligt. Besökaren skumläser och letar efter ord den känner igen. Tänk på skrivregler och att använda ord som besökaren använder. Ta bort all extra information som inte har med huvudämnet att göra. Vill du ha med djupare information – länka vidare istället!

 

5. Alla sidor är startsidor 

Besökaren googlar sig in till din webbplats och enbart 20% ser startsidan. Det betyder att du måste lägga lika mycket tid på undersidorna som du lägger på startsidan. Ha en tydlig struktur på webbplatsen, skala bort onödig information, och uppdatera innehållet kontinuerligt.

 

6. Lägg inte allt ansvar på en person 

Webbplatsen är till för besökarna och besökarna är av intresse för hela organisationen. Låt inte en ensam person ha ansvar för innehållsuppdatering för hela webben. Det finns alltid en välfungerande organisation bakom en fräsch, uppdaterad och lyckad webbplats.

 

Sammanfattningsvis så är det viktigt att det är ett team som jobbar med innehållet för en webbplats. Som ansvarig måste du prioritera besökarnas behov och önskemål och anpassa webbplatsen utifrån dessa.

 

 

Vill du veta mer om var du kan börja och hur – kontakta oss på info@ffcg.se


Av: Talayeh Shabanifard, Forefront Consulting

Nästa nyhet

Var bör arkitekten vara i en agil organisation?

30 maj 2018

B