H&M i topp i Forefronts omnikanalindex

20 november 2018

H&M är bäst när Forefront Consulting testar hur bra svenska retailers är på omnikanal. Vår analys av en handfull retailbolag visar att majoriteten ligger efter, men mode och skönhet kommit en bit på vägen.

Vi har analyserat några av våra mest namnkunniga retailföretag med hjälp av ett omnikanalscorecard, för att få en tydlig översikt hur långt de kommit med omnikanal och skapa en bra jämförelse som är tydligare än ”hur bra är de på en sömlös köpupplevelse?”.

 

Scorecardet, som ligger till grund för vårt omnikanalindex, består av över 150 datapunkter med olika vikt. Det är baserat på kundinsikter, alltså; vad kräver kunderna av en bra omnikanalupplevelse, och är uppdelat i fyra övergripande delar:

  • Varumärke - upplevs varumärket på samma sätt i alla kanaler?

  • Kundupplevelse - behandlas jag som kund på samma sätt oavsett kanalerna?

  • Sömlösa köp - kan jag som kund färdas mellan kanalerna och utföra mitt köp?

  • Digitalt stöd i fysisk butik - ger de digitala kanalerna något extra i fysisk butik?

Med hjälp av scorecardet har vi promenerat Drottninggatan fram i jakten på den optimala kundupplevelsen och gjort djupdykningar hos sju aktörer:

  • KICKS

  • Butterick's

  • H&M

  • Clas Ohlson

  • Telenor

  • Apoteket (Ugglan)

  • ZARA

En närmare titt på resultaten (se graf nedan) avslöjar att majoriteten av aktörerna har kommit långt gällande varumärke, men inom de delar som rör att uppnå ett sömlöst köp och skapa digitalt stöd i fysisk butik ligger nästan samtliga långt efter. Även att hålla ihop kampanjer och priser mellan kanaler verkar inte prioriterat.

 

Vill du veta mer om vårt omnikanalindex eller har du utmaningar inom omnikanal och/eller digital handel? Hör av dig till erik.ekstrom@ffcg.se

Nästa nyhet

Humanoiden Pepper – traineen Nils fick robot som närmsta kollega

16 november 2018

B