GDPR – nödvändigt ont eller vägen till framgång? – 1. GDPR – dagen efter

28 maj 2018

”Den 25:e smäller det…” sjunger Magnus Uggla i den senaste reklamkampanjen från en av Sveriges största aktörer inom tjänstepensionsområdet. Och att just den 25 maj 2018 har fått en annan viktig betydelse just i år har nog inte undgått så många, i och med att den nya dataskyddslagen General Data Protection Regulation, GDPR, började tillämpas just denna dag.

Om inte annat har de flesta av oss blivit mer eller mindre överösta med information och förfrågningar från alla håll där avsändaren uppmanar oss som konsumenter att samtycka till deras fortsatta behandling av våra personuppgifter. Men vad händer egentligen nu, efter den 25:e maj?

 

Krävs alltid samtycke och vem måste man egentligen informera om vad?

 

Just samtycke är ett av lagkraven som man kan se att många företag kanske ibland tagit väl bokstavligt. I lagen definieras dock en mängd undantag som gör att du inte alls behöver ha ett samtycke för alla former av personuppgiftsbehandlingar, även om alla företag och organisationer alltid ska kunna visa på något av de möjliga lagliga grunderna för alla behandlingar som man ansvarar för. Det är inte alltid helt lätt att navigera rätt bland lagtexter och juridiska rekommendationer.

 

Hur ligger ni till?

 

Gjorde ert företag med god marginal klart allt arbete inför den 25 maj? Eller hör ni kanske till den grupp av företag och organisationer som fortfarande inte satt igång jobbet riktigt, som kämpar för att ens börja få grepp över vad det nu är som måste göras?

 

Vi hjälper er!

 

Vi på Forefront är involverade i en mängd GDPR-projekt hos våra kunder, där vi på olika sätt hjälper till med att uppfylla lagkraven. Det gör att vi får förmånen att jobba med GDPR inom många olika branscher, med insatser inom t.ex. kartläggning av personuppgiftsbehandlingar, informationsinsatser gentemot kunder samt anpassningar av systemstöd för att uppfylla förordningens krav.

  

Allra roligast tycker vi förstås att det är när vi ser hur de insikter arbetet ger gör att våra kunder direkt både kan effektivisera befintliga processer, skaffa konkurrensfördelar och utforska nya affärsmöjligheter. Med rätt nivå av ordning och reda, stärkt kundförtroende och nya insikter är ditt företag också redo att ta nästa steg i den digitala utvecklingen. 

 

Om du är nyfiken på att veta mer – läs vår kommande artikelserie ”GDPR – nödvändigt ont eller vägen till framgång?” där vi kommer att ge vår syn på hur GDPR påverkar allt från försäljning och marknadsföring till operationell effektivitet och nya affärer. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa just dig - kontakta oss på info@ffcg.se

 

Artikelserie: GDPR - nödvändigt ont eller vägen till framgång?

 

1. GDPR – dagen efter
2. Varför, och vad är nytt?

 

Av: Marika Wasserman, Forefront Consulting

Nästa nyhet

Hur ska vi komma ur arkitektfällan?

23 maj 2018

B