Fyra teknik- och produkttrender från Episerver Ascend 2018

6 april 2018

Det krävdes inte många ord från Episervers VD Mark Duffels inledande presentation på Episerver Ascend 2018 innan vi insåg att det tidigare ganska enkla CMS-systemet har påbörjat en enormt spännande resa in i framtiden för innehållshantering. Titeln på bilden som presenterade alla nya tillskott i produktportföljen löd “From data management to data intelligence” och det kännetecknar verkligen temat för årets konferens.

För ett tag sedan var våra konsulter Kristian Andreassen och Tobias Sundqvist på plats i Las Vegas för Episerver Ascend. De skrev om sina spaningar från konferensen i en tidigare artikel, och nu kommer deras sammanfattning av årets teknik- och produkttrender.

Nytt headless CMS och uppdatering av gränssnittet

Idag pratar alla om headless CMS och Episerver är inte sämre. Ganska väntat fick vi under Ascend se deras version på headless – det nya Content Delivery API:et.

 

I en headless implementation används CMS:et enbart som ett system där webbredaktörer skapar sidor redo att konsumeras (allt från översättningar till trädstrukturer). Inga vyer syns utan visualiseringen överlåtes åt klienten. Fördelen är att man är oberoende av CMS:et och exempelvis lättare kan bygga en mobilapp eller en SPA-klient. Version 1.0 finns nu att tanka ner via nuget (EPiServer.ContentDeliveryApi).

 

Vi fick också en sneak peak på hur det klassiska orangea gränssnittet vi är vana att se i Episerver och Episerver Commerce kommer skiftats ut mot ett mer slimmat mörkt tema. När detta ska lanseras är fortfarande inte bestämt. En stor nyhet för de som trasslat med att bygga egna plugin till gränssnittet är att front end-ramverket DOJO ska bytas ut. Efter lite påtryckningar fick vi höra att det troligtvis bli React eller Angular som tar över, men mer än så vågade ingen berätta för oss (inget är officiellt alltså). När detta kommer ske är det ingen som kunde svara på heller.

 

Nyheter i Episerver Commerce 12

Commerce 12 kommer lanseras under våren 2018 och äntligen får vi se Access Control Rights för produktkatalogen och drag- and drop-sortering för Produkter/Varianter. Nytt är också möjligheten att hantera ordrar och varukorgen i ett read-only molnbaserat ordersystem. Detta möjliggör för kunder att lägga ordrar samtidigt som utvecklare deployar ny kod.

 

Episerver Find

Utvecklingen av Find, Episervers sökmotor, har tagit fart igen, vilket är spännande att se. Framöver kommer vi att få Decompunder stöd, som exempelvis innebär att ord som blårutigskjorta kan brytas upp till “blå” “rutig” “skjorta” - något som intressant för hemsidor på exempelvis svenska. Synonym-ordlistan kommer kunna uppdateras via import från extern källa och crawler-funktionen förbättras för autentisering och Broken Link-stöd. Vi kommer även få se cachningsförbättringar och stöd för flera språk (kinesiska, japanska estniska) under året.

 

Personalisering, personalisering, personalisering

“Data is the new oil” är ett citat vi tar med oss och detta är precis vad nya Episerver Insight handlar om – att utnyttja all den data man har för att skapa personaliserat innehåll. Det märktes att Episerver är extra stolta för denna nyheten. I Insight finns en Profile Store, som är ett nytt gränssnitt för att hantera Big Data, identifiera User Journeys samt bygga segment för att skapa nya Visitor Groups. Episerver säger själva att Insight kan ses som ett komplement till Google Analytics.

 

Framöver kommer vi också erbjudas fler A/B-variationer (repeat views, pages viewed, session time) samt Episerver Advance – en funktion som förbättrar den personliga upplevelsen via AI och machine learning.

 

Vi har med andra ord ett spännande Episerver-år framför oss! Om drygt en månad kommer Forefront att vara på plats på Episerver Ascend i Sverige – kom gärna förbi vår monter och säg hej.

Nästa nyhet

Forefront om Affärsmodeller – 10. Affärsmodellen hjälper dig vinna slaget om kunderna

5 april 2018

B